Utama Microsoft Microsoft tamatkan sokongan untuk Cortana dalam Windows

Microsoft tamatkan sokongan untuk Cortana dalam Windows

282
0

Microsoft akan menghentikan sokongan untuk Cortana pada Windows sebagai aplikasi berdiri sendiri pada 30 Jun 2023. Ini bermakna pengguna tidak lagi dapat membuka aplikasi Cortana atau menggunakan perintah suara Cortana untuk berinteraksi dengan peranti Windows mereka.

Cortana dilancarkan pada tahun 2014 sebagai pesaing kepada Siri Apple dan Google Assistant. Walau bagaimanapun, Cortana tidak pernah mendapat tahap populariti yang sama seperti pesaingnya. Dalam beberapa tahun terakhir, Microsoft telah memberi tumpuan kepada pengintegrasian Cortana ke dalam produk-produk lainnya seperti Xbox One dan pelayar web Microsoft Edge.

Microsoft mengatakan bahawa pengguna masih boleh mengakses ciri-ciri Cortana melalui produk-produk Microsoft lain seperti bar carian Windows dan rangkaian aplikasi produktiviti Microsoft 365. Walau bagaimanapun, pengguna yang bergantung pada Cortana untuk tugas seperti menetapkan alarm, membuat janji temu, dan mendapatkan arahan perlu mencari cara baru untuk melakukan perkara-perkara ini.

Penamatan sokongan untuk Cortana di Windows adalah tanda bahawa Microsoft tidak lagi berminat untuk bersaing dalam pasaran pembantu peribadi. Walau bagaimanapun, Cortana akan terus tersedia di platform lain seperti iOS dan Android.

Apa kesannya terhadap pengguna?

Bagi pengguna yang bergantung pada Cortana, penamatan sokongan di Windows bermakna mereka perlu mencari cara baru untuk melakukan perkara seperti menetapkan alarm, membuat janji temu, dan mendapatkan arahan. Microsoft mengatakan bahawa pengguna masih boleh mengakses ciri-ciri Cortana melalui produk-produk Microsoft lain seperti bar carian Windows dan rangkaian aplikasi produktiviti Microsoft 365. Walau bagaimanapun, ciri-ciri ini mungkin tidak sekomprehensif aplikasi Cortana.

Pengguna yang mencari pembantu peribadi baru mungkin ingin mempertimbangkan menggunakan produk pesaing seperti Siri Apple atau Google Assistant. Produk-produk ini menawarkan pelbagai ciri dan lebih mudah didapati.

Masa depan Cortana?

Penamatan sokongan untuk Cortana di Windows adalah tanda bahawa Microsoft tidak lagi berminat untuk bersaing dalam pasaran pembantu peribadi. Walau bagaimanapun, Cortana akan terus tersedia di platform lain seperti iOS dan Android. Kemungkinan besar Microsoft akan menghentikan Cortana sepenuhnya pada masa depan tetapi ia juga mungkin bahawa syarikat akan mencari cara untuk menjadikan Cortana lebih kompetitif pada masa depan.

Tinggalkan komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.