Utama PRNewswire Realiti dan mitos tentang AI: Dua belas ramalan daripada SAS untuk tahun...

Realiti dan mitos tentang AI: Dua belas ramalan daripada SAS untuk tahun 2024

116
0
Realiti dan mitos tentang AI: Dua belas ramalan daripada SAS untuk tahun 2024
AI tidak akan mengambil semua pekerjaan atau menamatkan tamadun. Tetapi ia akan membantu perniagaan membuat keputusan yang lebih baik.

CARY, N.C., 3 Januari 2024 /PRNewswire/ — Kepintaran buatan (AI) ada di mana-mana. Dan terdapat banyak cerita tentang janji dan ancamannya. Adakah potensi AI akan tercapai pada tahun hadapan? SAS, peneraju dalam AI dan analisis, meminta eksekutif dan pakar di seluruh syarikat untuk meramalkan trend dan perniagaan utama serta perkembangan teknologi dalam AI bagi tahun 2024. Di bawah ialah beberapa ramalan yang mereka kongsikan.

Lawati halaman ramalan AI 2024 SAS untuk mendapatkan lebih banyak trend dan ramalan.

AI Generatif akan menambah (bukan menggantikan) strategi AI yang komprehensif
“TeknologiAI Generatif melakukan banyak perkara, tetapi ia tidak boleh melakukan segala-galanya. Pada tahun 2024, organisasi akan beralih daripada melihat AI generatif sebagai teknologi yang berdiri sendiri kepada menyepadukannya sebagai pelengkap kepada strategi AI khusus industri. Dalam perbankan, data simulasi untuk ujian tekanan dan analisis senario akan membantu meramalkan risiko dan mencegah kerugian. Dalam penjagaan kesihatan, ini bermakna akan ada penjanaan pelan rawatan individu. Dalam pembuatan, AI generatif boleh mensimulasikan pengeluaran untuk mengenal pasti peningkatan dalam kualiti, kebolehpercayaan, penyelenggaraan, kecekapan tenaga dan hasil.”
Bryan Harris, Ketua Pegawai Teknologi, SAS
[Nota: Pada awal tahun ini, SAS melabur sebanyak $1 bilion kepada penyelesaian industri yang dikuasakan AI.]

AI akan mencipta pekerjaan
“Pada tahun 2023, terdapat banyak kebimbangan tentang pekerjaan yang mungkin dihapuskan oleh AI. Perbualan pada tahun 2024 sebaliknya akan memberi tumpuan kepada pekerjaan yang akan dicipta oleh AI. Contoh yang jelas ialah kejuruteraan segera, yang menghubungkan potensi model dengan penggunaan dunia sebenarnya. AI membantu pekerja di semua peringkat kemahiran dan peranan untuk menjadi lebih berkesan dan cekap. Dan sementara teknologi AI baharu pada tahun 2024 dan seterusnya boleh menyebabkan beberapa gangguan jangka pendek dalam pasaran kerja, teknologi tersebut akan mencetuskan banyak pekerjaan baharu dan peranan baharu yang akan membantu memacu pertumbuhan ekonomi.”
Udo Sglavo, Naib Presiden Analisis Lanjutan, SAS

AI akan meningkatkan pemasaran yang bertanggungjawab
“Sebagai pemasar, kita mesti mengamalkan pemasaran yang bertanggungjawab. Aspek-aspek ini ialah kesedaran tentang kebolehsalahan AI dan kewaspadaan terhadap kemungkinan berat sebelah yang terlibat. Walaupun AI menawarkan janji dari segi program pemasaran dan pengiklanan yang dipertingkatkan, kami tahu bahawa data dan model yang berat sebelah akan menghasilkan hasil yang berat sebelah. Dalam Pemasaran SAS, kami melaksanakan kad model yang terlihat seperti senarai ramuan, tetapi untuk AI. Sama ada anda mencipta atau menggunakan AI, anda bertanggungjawab ke atas kesannya. Itulah sebabnya semua pemasar, tanpa mengira pengetahuan teknikal, boleh menyemak kad model, mengesahkan bahawa algoritmanya berkesan dan adil, serta melaraskannya mengikut keperluan.”
Jennifer Chase, Ketua Pegawai Pemasaran, SAS

Firma kewangan akan menerima AI ketika menghadapi Zaman Gelap Penipuan
“Walaupun pengguna menunjukkan peningkatan terhadap kewaspadaan penipuan, AI generatif dan teknologi palsu asli dapat membantu penipu mengasah bakat mereka yang bernilai berjuta-juta dolar. Mesej pancingan data lebih digilap dengan baik. Laman web tiruan kelihatan sangat serupa dengan yang sebenar. Penyangak boleh mengklon suara dengan hanya beberapa saat audio menggunakan alat dalam talian yang mudah. Kita memasuki Zaman Gelap Penipuan, di mana bank dan kesatuan kredit akan berebut-rebut untuk menggantikan masa yang hilang daripada penerimagunaan AI – yang tidak syak lagi, diberi insentif oleh anjakan kawal selia yang memaksa firma kewangan untuk menanggung liabiliti yang lebih besar untuk penipuan APP [pembayaran tolak yang dibenarkan] dan penipuan lain yang terus meningkat.”
Stu Bradley, Naib Presiden Kanan Penyelesaian Risiko, Penipuan dan Pematuhan, SAS

AI Bayangan akan memberi cabaran CIO
“CIO telah bergelut dengan ‘IT bayangan’ pada masa lalu dan kini akan menghadapi ‘AI bayangan’ – iaitu penyelesaian yang digunakan atau dibangunkan dalam organisasi tanpa sekatan rasmi atau pemantauan oleh IT. Pekerja yang berniat baik akan terus menggunakan alat AI generatif untuk meningkatkan produktiviti. Dan CIO akan bergelut setiap hari dari segi tahap penerimaan alatan AI generatif ini dan perlindungan apa yang perlu diletakkan untuk melindungi organisasi mereka daripada risiko yang berkaitan.”
Jay Upchurch, Ketua Pegawai Maklumat, SAS

Simulasi AI dan AI berbilang mod akan mencapai sempadan baharu
“Penyepaduan teks, imej dan audio ke dalam satu model ialah sempadan AI generatif yang seterusnya. Dikenali sebagai AI berbilang mod, ia boleh memproses pelbagai input secara serentak, membolehkan lebih banyak penggunaan yang peka konteks untuk membuat keputusan yang berkesan. Contoh bagi perkara ini ialah penjanaan objek 3D, persekitaran dan data spatial. Ini akan mempunyai aplikasi dalam realiti terimbuh [AR], realiti maya [VR] dan simulasi sistem fizikal yang kompleks seperti kembar digital.”
– Marinela Profi, Penasihat Strategi AI/AI Generatif, SAS

Penerimaan kembar digital akan dipercepatkan
“Teknologi seperti analisis AI dan IoT [Internet Benda] memacu sektor penting ekonomi, termasuk pembuatan, tenaga dan kerajaan. Pekerja di kilang dan di ruangan eksekutif menggunakan teknologi ini untuk mengubah volum data yang besar kepada keputusan yang lebih baik dan lebih pantas. Pada tahun 2024 nanti, penerimagunaan analisis AI dan IoT akan dipercepatkan melalui penggunaan teknologi kembar digital yang lebih meluas, yang menganalisis data sensor dan operasi pada masa nyata serta mencipta pendua bagi sistem kompleks seperti kilang, bandar pintar dan grid tenaga. Dengan kembar digital, organisasi boleh mengoptimumkan operasi, meningkatkan kualiti produk, meningkatkan keselamatan, meningkatkan kebolehpercayaan dan mengurangkan pelepasan.”
Jason Mann, Naib Presiden IoT, SAS

Syarikat insurans akan menghadapi risiko iklim, dibantu oleh AI
“Selepas jangkaan selama berdekad-dekad, perubahan iklim telah berubah daripada ancaman spekulatif kepada ancaman tulen. Kerugian yang diinsuranskan di peringkat global akibat bencana alam telah melebihi $130 bilion pada tahun 2022, dan syarikat insurans di seluruh dunia merasai tekanannya. Sebagai contoh, syarikat insurans AS kini berada di bawah pemerhatian kerana menaikkan tarif premium dan menarik diri dari negeri yang terjejas teruk seperti California dan Florida, menyebabkan berpuluh-puluh juta pengguna berada dalam kesusahan. Untuk mengharungi krisis ini, syarikat insurans akan lebih menerima pakai AI untuk memanfaatkan potensi storan data mereka yang besar untuk meningkatkan kecairan dan terus berdaya saing. Di sebalik keuntungan yang mereka sedar dalam penetapan harga premium dan penilaian risiko yang dinamik, AI akan membantu mereka mengautomasikan dan meningkatkan pemprosesan tuntutan, pengesanan penipuan, perkhidmatan pelanggan dan banyak lagi.”
Troy Haines, Naib Presiden Kanan Penyelidikan Risiko dan Penyelesaian Kuantitatif, SAS

Kepentingan AI akan berkembang dalam kerajaan
“Implikasi tenaga kerja AI akan mula dirasai dalam kerajaan. Kerajaan menghadapi kesukaran untuk menarik dan mengekalkan bakat AI kerana pakarnya meminta gaji yang tinggi, walau bagaimanapun, mereka akan secara agresif merekrut kepakaran untuk menyokong tindakan pengawalseliaan. Dan seperti perusahaan, kerajaan juga akan semakin beralih kepada AI dan analisis untuk meningkatkan produktiviti, mengautomasikan tugas kecil dan menyelesaikan masalah kekurangan bakat tersebut.”
Reggie Townsend, Naib Presiden Amalan Etika Data SAS

AI Generatif akan memperkukuh penjagaan pesakit
“Untuk memajukan kesihatan dan meningkatkan pengalaman pesakit dan ahli, organisasi akan terus membangunkan alat dikuasakan AI generatif pada tahun 2024 untuk perubatan yang diperibadikan, seperti penciptaan avatar yang khusus pesakit untuk digunakan dalam ujian klinikal dan penjanaan pelan rawatan individu. Selain itu, kita akan melihat kemunculan sistem berasaskan AI generatif untuk sokongan keputusan klinikal, menyampaikan panduan masa nyata kepada pembayar, pembekal dan organisasi farmaseutikal.”
Steve Kearney, Pengarah Perubatan Global, SAS

Penggunaan AI yang terancang boleh menjayakan atau mengagalkan syarikat insurans
“Pada tahun 2024, salah satu syarikat insurans global 100 teratas akan gulung tikar akibat menggunakan AI generatif terlalu cepat. Pada masa ini, syarikat insurans sedang melancarkan sistem autonomi pada kelajuan yang sangat pantas tanpa disesuaikan dengan model perniagaan mereka. Mereka berharap agar penggunaan AI untuk menyelesaikan tuntutan dengan cepat akan mengimbangi beberapa tahun terakhir dengan hasil perniagaan yang lemah. Tetapi selepas pemberhentian pada tahun 2023, kakitangan yang tinggal akan tersebar terlalu luas untuk melaksanakan pengawasan yang diperlukan untuk menggunakan AI secara beretika pada skala yang besar. Mitos yang menyatakan AI sebagai penawar kepada semua akan mencetuskan berpuluh-puluh ribu keputusan perniagaan yang salah yang akan menjurus kepada keruntuhan korporat, yang boleh merosakkan kepercayaan pengguna dan pengawal selia secara kekal.”
Franklin Manchester, Penasihat Strategik Insurans Global, SAS

Kesihatan awam akan mendapat rangsangan AI daripada akademia
“Kesihatan awam mencapai pemodenan teknologi pada kadar yang tidak pernah berlaku sebelum ini. Sama ada terlebih dos atau pengawasan selesema, menggunakan data untuk menjangkakan campur tangan kesihatan awam adalah penting. Peramalan dan pemodelan dengan pantas menjadi asas kepada usaha kesihatan awam, namun kerajaan memerlukan bantuan. Akademia memainkan peranan penting. Kita akan melihat peningkatan dalam penyelidik akademik yang menjalankan pemodelan dan peramalan yang dipacu AI bagi pihak kerajaan. Adalah jelas sekali selepas pandemik COVID-19 bahawa perlindungan populasi kita akan memerlukan teknologi dan kerjasama yang luar biasa.”
– Dr. Meghan Schaeffer, Penasihat Kesihatan Awam Kebangsaan dan Pakar Epidemiologi, SAS

Mahukan lebih lagi?
Pada musim bunga ini, anda boleh berbicara dengan eksekutif SAS tentang ramalan mereka dan meneroka perkara terkini dalam AI dan analisis. Sertai pemimpin perniagaan dan pakar analisis dalam acara SAS Innovate, 16-19 April 2024, di Las Vegas. Daftar hari ini untuk mendapatkan kemas kini tentang persidangan dan harga untuk pembeli awal.

Tentang SAS SAS ialah peneraju global dalam perisian AI dan analisis, termasuk penyelesaian khusus industri. SAS membantu organisasi mengubah data menjadi keputusan yang dipercayai dengan lebih pantas dengan memberikan pengetahuan pada saat-saat yang penting. SAS memberi anda KUASA UNTUK MENGETAHUI®.

SAS dan semua nama produk atau perkhidmatan SAS Institute Inc. yang lain merupakan tanda dagangan berdaftar atau tanda dagangan SAS Institute Inc. di Amerika Syarikat dan negara-negara lain. ® menunjukkan pendaftaran AS. Jenama dan nama produk lain adalah tanda dagangan syarikat masing-masing. Hak Cipta © SAS Institute Inc 2023. Hak cipta terpelihara.

Hubungan Editorial: 
Mike Nemecek 
SAS
mike.nemecek@sas.com
919-531-5140
sas.com/news

Realiti dan mitos tentang AI: Dua belas ramalan daripada SAS untuk tahun 2024

 

Video – https://mma.prnewswire.com/media/2288686/SAS_AI_predictions_2024_video.mp4

Foto – https://mma.prnewswire.com/media/2288685/SAS_AI_predictions_2024.jpg

Logo – https://mma.prnewswire.com/media/1250367/4429871/SAS_v1_Logo.jpg

Tinggalkan komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.