Utama Komputer Game Workers Unite gesa Activision Blizzard pecat CEO Bobby Kotick

Game Workers Unite gesa Activision Blizzard pecat CEO Bobby Kotick

600
0

Game Workers Unite, sebuah kesatuan sekerja pembangun permainan digital menggesa Activision Blizzard memecat Ketua Pegawai Eksekutifnya, Bobby Kotick. Gesaan ini dibuat berikutan tindakan memberhentikan hampir 800 orang pekerja Activision Blizzard disebabkan oleh prestasi kewangan semasa yang lemah.

Kenyataan dari Game Workers Unite ini telah dikongsikan melalui satu untaian kicauan di dalam akaun Twitternya. Selain dari isu pemberhentian pekerja ini, untaian kicauan tersebut turut menceritakan lebih lanjut hal-hal dalaman lain Activision Blizzard.

Antaranya termasuklah maklumat mengenai bayaran sebanyak emolumen US$30 juta (lebih kurang RM122 million) setahun kepada Bobby Kotick’.

Perkara ini telah dibandingkan dengan apa yang berlaku kepada mendiang Satoru Iwata, bekas Ketua Pegawai Eksekutif Nintendo yang memotong gajinya sendiri bagi membolehkan syarikatnya menggajikan pekerja-pekerja bawahannya.

Untaian kicauan tersebut turut menyatakan tindakan memberhentikan pekerja bawahan atas sebab ingin membayar gaji pegawai atasan bakal meruntuhkan industri pembangunan permainan digital untuk jangka masa panjang.

Sumber berita diperoleh dari Variety

Tinggalkan komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.