Utama Mobile Android Android 14 dijangka akan perkenalkan Ciri Kesihatan Bateri ke Telefon dan Tablet

Android 14 dijangka akan perkenalkan Ciri Kesihatan Bateri ke Telefon dan Tablet

267
0
Battery Health Android 14

Google sedang membangunkankan ciri kesihatan bateri baru untuk Android 14. Ciri ini membolehkan pengguna melihat berapa banyak hayat bateri mereka telah digunakan, serta berapa banyak kapasiti yang hilang disebabkan faktor penggunaan.

Ciri ini berasaskan pada teknologi yang sama yang digunakan oleh Apple dalam ciri ‘Battery Health’ untuk iOS. Ciri Apple menunjukkan pengguna peratusan yang menunjukkan berapa banyak kapasiti maksimum bateri mereka telah hilang dari masa ke masa. Ia juga memberi amaran kepada pengguna jika bateri mereka dalam keadaan tidak sihat dan mungkin perlu diganti.

Ciri kesihatan bateri Google masih dalam pembangunan, dan tidak jelas bila ia akan dilancarkan. Walau bagaimanapun, ia adalah tambahan yang baik untuk Android, kerana ia akan memberikan pengguna lebih banyak maklumat tentang kesihatan bateri mereka.

Cara panjangkan hayat bateri telefon pintar Android

Dalam pada masa yang sama, anda mungkin boleh mengambil beberapa langkah berikut untuk memanjangkan hayat bateri anda:

  • • Pastikan perisian telefon anda sentiasa dikemaskini. Kemas kini perisian sering mengandungi ciri-ciri optimasi bateri.
  • Matikan ciri-ciri yang tidak anda gunakan. Ciri-ciri seperti Bluetooth, Wi-Fi, dan GPS boleh mengurangkan daya bateri anda jika anda tidak menggunakannya.
  • Turunkan kecerahan skrin anda. Skrin yang lebih cerah menggunakan lebih banyak kuasa bateri.
  • Gunakan mod jimat kuasa. Kebanyakan telefon Android mempunyai mod jimat kuasa yang boleh memanjangkan hayat bateri anda.

Tinggalkan komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.