Utama Mobile Qualcomm perkenalkan Snapdragon X55, Modem 5G Generasi Kedua

Qualcomm perkenalkan Snapdragon X55, Modem 5G Generasi Kedua

601
0

Kelompok pertama telefon pintar berkeupayaan sambungan 5G bakal dilancarkan tidak lama lagi dan Qualcomm kini mengorak langkah ke hadapan dengan memperkenalkan pula teknologi modem 5G Generasi Kedua, Snapdragon X55.

Tidak seperti modem X50, cipset terbaru ini mampu menyokong “seluruh jalur frekuensi utama” termasuk gelombang paras milimeter atau lebih rendah, menyokong mod operasi yang berbeza dan juga pengaturan rangkaian (network deployment) untuk perkongsian spektrum 4G/5G. Justeru, menjadikannya mampu menyokong segala bentuk penambahbaikan taraf sambungan 5G di masa depan.

X55 juga lebih pantas dengan menjanjikan kelajuan memuat turun puncak 7Gbps dan memuat naik sehingga 3Gbps.

Selain itu, reka bentuknya yang berasaskan senibina 7-nanometer membolehkan peranti-peranti yang menggunakan modem ini lebih berkecekapan penggunaan tenaga. Selain itu, X55 turut menggunakan teknik penjejak sampul 100MHz dan penalaan antena tersuai bagi mengurangkan penggunaan tenaga elektrik apabila peranti sedang bersambung dengan rangkaian 5G.

Dijangkakan Snapdragon X55 akan mula dihantar ke pengeluar-pengeluar untuk pemasangan pada peranti sekitar penghujung tahun 2019 ini.

Sumber berita dan imej diperoleh dari XDA-Developers

Tinggalkan komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.