Utama Monitor Samsung Bagaimana Samsung melonjakkan Teknologi Visual untuk Permainan Video menggunakan HDR10+ GAMING

[Wawancara] Bagaimana Samsung melonjakkan Teknologi Visual untuk Permainan Video menggunakan HDR10+ GAMING

64
0
Steve Larson (kiri), Senior Manager, dan Bill Mandel, VP, Digital Media Solutions, Samsung Research America

“Segalanya tentang menjadikan warna lebih sejati dengan wawasan para pembuat permainan video” -Bill Mandel, Timbalan Presiden Samsung Research Amerika Syarikat.

HDR (high dynamic range) teknologi telah merevolusikan kualiti visual dalam filem dan rancangan TV selama beberapa tahun. Kini, dengan Samsung mempelopori HDR10+ GAMING, transformasi visual yang sama sedang melangkah ke dalam industri permainan video. Ini memberikan manfaat kepada pembuat permainan dan pemain, dan benar-benar memungkinkan untuk mendapatkan impak visual maksimum daripada grafik dan realisme moden dalam permainan.

Samsung Newsroom duduk bersama Bill Mandel, Naib Presiden, dan Steve Larson, Pengurus Kanan di Digital Media Solutions, Samsung Research America, untuk membincangkan HDR10+ GAMING dan bagaimana teknologi ini mengubah industri permainan.

Pemain dan Pencipta Permainan Layak Mendapatkan HDR Juga

Walaupun HDR secara dramatik meningkatkan pengalaman visual untuk televisyen dan filem, penggunaannya dalam permainan video adalah terhad. Enjin permainan mempunyai sistem pengurusan warna terbina dalam yang membantu TV atau monitor yang disambungkan mengetahui warna apa yang perlu dipaparkan. Namun, kekurangan komunikasi antara skrin dan enjin permainan memerlukan pengguna untuk menentukur paparan mereka secara manual.

“HDR10+ GAMING mewujudkan talian komunikasi terus antara skrin dan enjin permainan” – Steve Larson, Samsung Research America

Dalam mencari penyelesaian, SRA mula membangunkan HDR10+ GAMING. Dengan secara automatik melaraskan tetapan HDR berdasarkan keupayaan skrin, HDR10+ GAMING membuka pengalaman visual premium melalui warna, kontras, dan kecerahan yang tepat.

“HDR10+ GAMING mewujudkan talian komunikasi terus antara skrin dan enjin permainan,” kata Larson. “Skrin kini dapat memahami apa yang dilakukan oleh enjin permainan, dan enjin permainan tahu apa yang boleh dipaparkan oleh skrin. Ini menghasilkan output visual yang jauh lebih baik.”

“Ia semua berkaitan dengan menjadikan warna lebih sesuai dengan visi pencipta permainan video,” kata Mandel.

Merancang Penyelesaian Mudah untuk Artis

Bill Mandel, VP, Digital Media Solutions, Samsung Research America, menjelaskan bagaimana HDR10+ GAMING diperkenalkan bagi membawakan pengalaman visual terbaik untuk semua pemain

Pembangun permainan adalah yang pertama yang meminta teknologi baru yang menangani had HDR.

“Keperluan awal datang daripada pembangun permainan itu sendiri yang mahu permainan yang mereka bina kelihatan terbaik yang mungkin,” kata Mandel. “Mereka berjuang untuk mendapatkan warna yang kelihatan seperti yang mereka harapkan di semua monitor.”

“Kami mahu spesifikasi yang kami terbitkan menjadi mudah untuk digunakan oleh pembangun permainan, tanpa beban berat,” kata Larson. “Setelah mereka mengintegrasikan spesifikasi kami ke dalam enjin permainan mereka, mereka boleh menggunakannya di mana-mana permainan yang dibina dalam enjin tersebut. Ini secara signifikan memudahkan penerimaan di seluruh industri kerana ia tidak bergantung pada konfigurasi atau peranti tertentu. Ia mudah.”

Menjadikannya Mudah untuk Pemain

Bill Mandel (atas), VP, dan Steve Larson, Senior Manager, Digital Media Solutions, Samsung Research America
melakukan demonstrasi bagaimana HDR10+ GAMING secara automatik meningkatkan pengalaman permainan

Melalui HDR10+ GAMING, pemain tidak perlu lagi berurusan dengan dail dan corak ujian untuk menentukur monitor mereka.

“HDR10+ GAMING memudahkan proses dengan secara automatik melaraskan tetapan untuk permainan, seperti yang dilakukan untuk filem,” kata Mandel. “Ini memastikan pemain mendapatkan kualiti gambar terbaik tanpa sebarang kesulitan — hanya hidupkan permainan dan teruskan bermain.”

Oleh kerana HDR10+ GAMING berfungsi pada TV dan monitor permainan, pemain kini boleh menikmati pengalaman visual yang konsisten dengan grafik yang mengasyikkan di seluruh platform tanpa perlu menetapkan apa-apa. Standard ini amat penting kerana pemain masa kini mengharapkan grafik fotorealistik dalam permainan.

“Apabila diaktifkan, peranti anda secara automatik mengenal pasti bahawa HDR10+ GAMING adalah pilihan yang tersedia dalam mana-mana permainan yang serasi dan memanfaatkannya,” kata Larson. “Tidak perlu menavigasi menu tersembunyi atau melaraskan tetapan.”

Menurunkan Nilai Ambang untuk Industri Permainan

Bagi pembangun permainan, satu kelebihan utama HDR10+ GAMING adalah ia percuma untuk dilaksanakan. Dengan antaramuka pengaturcaraan aplikasi (APIs) yang betul, mereka boleh mengintegrasikan HDR10+ GAMING ke dalam enjin permainan sedia ada mereka tanpa sebarang latihan khas.

“Ia mudah. Setelah pembangun mengintegrasikan spesifikasi kami ke dalam enjin permainan mereka, mereka boleh menggunakannya di mana-mana permainan yang dibina dalam enjin tersebut” – Steve Larson, Samsung Research America

Untuk melaksanakan standard ini, Samsung bekerjasama dengan NEXON pada September 2023 untuk melancarkan tajuk HDR10+ GAMING pertama di dunia, “The First Descendant.”

Pada Summer Game Fest yang lalu pada bulan Jun, syarikat itu mempamerkan monitor permainan OLED Odyssey terbarunya dengan kemampuan HDR10+ GAMING. Gabungan HDR10+ GAMING dan monitor permainan OLED Odyssey Samsung menunjukkan bagaimana teknologi paparan canggih dapat meningkatkan pengalaman permainan dalam permainan video seperti “Red Dead Redemption 2.”

Selain itu, Samsung telah bekerjasama dengan rakan kongsi seperti CD PROJEKT RED pada “Cyberpunk 2077” — membawa bandar fiksyen Night City, California, ke dalam hidup dengan cara yang tidak pernah dilihat sebelum ini. Salinan tersebut mendapat sambutan yang hebat, dengan lebih 25,000,000 salinan terjual di seluruh dunia.

“Kami merancang sistem ini untuk sangat mudah dilaksanakan,” kata Larson. “Sebenarnya, CD PROJEKT RED memberitahu kami bahawa mereka tahu HDR10+ GAMING adalah sesuatu yang mereka mahu gunakan. Mereka kagum dengan betapa cepat dan mudahnya untuk melaksanakannya. Pasukan mereka sebenarnya berjaya mengendalikannya dalam masa setengah hari.”

“Ini adalah teknologi lesen percuma. Kita akan melihat lebih banyak permainan dan platform yang mengadopsi teknologi ini” – Bill Mandel, VP, Samsung Research America

Masa Depan Cerah untuk HDR10+ GAMING

Steve Larson (kiri), Senior Manager, dan Bill Mandel, VP, Digital Media Solutions, Samsung Research America

Samsung bercadang untuk mengembangkan HDR10+ GAMING untuk merangkumi enjin permainan tambahan, terutamanya yang lebih khusus. Syarikat itu sudah bekerjasama dengan studio dan pembangun besar untuk menambah teknologi ini ke dalam enjin mereka yang lebih bersifat proprietari serta beberapa enjin yang lebih banyak digunakan.

“Melalui kerjasama dengan syarikat permainan, kami akan memperluas ekosistem HDR10+ GAMING — memastikan penerimaan yang lebih luas dan pengalaman permainan yang lebih kaya,” kata Mandel.

Jaringan luas ini akan menyediakan pembangun permainan dengan set alat yang serba boleh dan kuat untuk mencipta permainan yang menakjubkan secara visual dengan lebih cekap.

“Oleh kerana ini adalah teknologi lesen percuma, kita akan melihat lebih banyak permainan dan platform yang mengadopsi teknologi ini,” sambung Mandel. “Bagi pengguna, ia bermakna pengalaman permainan yang konsisten dan mengasyikkan di pelbagai peranti — dengan persediaan yang minimum dan impak visual maksimum.”

Mandel dan Larson menjangka peningkatan ketara dalam bilangan pembangun, permainan, dan pengguna yang memanfaatkan HDR10+ GAMING tidak lama lagi.

“Jangkakan perkara besar akan datang!” kata Mandel.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Monitor Permainan Samsung, sila layari: (https://www.samsung.com/my/monitors/gaming/)

Tinggalkan komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.