Utama Teknologi Awanan Maxis bekerjasama dengan Amazon Web Services untuk memacu Inovasi AI Generatif dan...

Maxis bekerjasama dengan Amazon Web Services untuk memacu Inovasi AI Generatif dan kes penggunaan 5G

55
0

Barcelona, 27 Februari, 2024 – Maxis, penyedia telekomunikasi bersepadu terkemuka Malaysia, dan Amazon Web Services (AWS) mengumumkan kerjasama baharu untuk mempercepatkan inovasi dalam bidang dinamik kecerdasan buatan generatif (AI generatif) dan kes penggunaan 5G untuk pelanggan perusahaan Malaysia.

Kerjasama strategik ini bertujuan untuk merevolusikan landskap inovasi digital, memperkasakan perniagaan dengan penyelesaian AI termaju dan ketersambungan generasi akan datang yang dikuasakan oleh AWS. Kerjasama ini diumumkan sempena Mobile World Congress (MWC) 2024 di Barcelona di mana Maxis menyertai sebagai sebahagian daripada Pavilion Malaysia. 

Kerjasama ini akan menumpukan kepada memanfaatkan teknologi 5G dan AI generatif tercanggih dalam kes penggunaan perniagaan dunia sebenar, menyasarkan bidang runcit, pembuatan, logistik dan perkhidmatan kewangan, dengan matlamat untuk membolehkan peningkatan dalam inovasi untuk perusahaan Malaysia.

Membina atas AWS, Maxis akan dapat menawarkan penyelesaian bersepadu yang bersesuaian dengan keperluan perniagaan yang sentiasa berubah, memberikan mereka kelebihan daya saing melalui kemajuan teknologi.

Dalam Maxis, kerjasama ini akan memfokuskan kepada peningkatan perkhidmatan pelanggan dan penawaran sokongan untuk pelanggan perusahaan bagi membuat keputusan perniagaan yang lebih pantas, menarik dan lebih berkesan. Maxis kini akan dapat memanfaatkan keupayaan pembelajaran mesin lanjutan AWS untuk membina, melatih dan mengguna pakai model AI pada skala, untuk memanfaatkan potensi penuh kecerdasan buatan.

Usaha gabungan integrasi AI generatif dan model bahasa besar yang dilatih untuk menyokong Bahasa Melayu juga akan membantu mempercepatkan perjalanan transformasi digital untuk lebih banyak perniagaan Malaysia.

Kerjasama ini merupakan satu perkembangan penting bagi Maxis, menambah kepada kedudukan istimewanya sebagai syarikat telekomunikasi pertama dan satu-satunya di Malaysia yang menjadi Rakan AWS Advanced Tier Services dan rakan AWS Direct Connect. Perkhidmatan awan AWS Direct Connect membolehkan prestasi yang boleh dipercayai dan berkependaman rendah dengan menghubungkan rangkaian pelanggan secara terus ke awan AWS.

Dengan kepakarannya dalam memanfaatkan penyelesaian digital hujung ke hujung untuk perniagaan perusahaan, termasuk penyelesaian awan peneraju industri, Maxis berada pada kedudukan yang strategik untuk bekerjasama dengan AWS untuk memacu inovasi dalam ruang AI generatif yang mengujakan.

“Kami berbesar hati untuk memperluaskan kerjasama kami dengan AWS untuk menyediakan keupayaan digital generasi akan datang kepada perniagaan Malaysia. Sebagai penyedia telekomunikasi bersepadu terkemuka di Malaysia, kami berharap dapat membolehkan pelanggan kami dengan kuasa teknologi 5G dan AI Generatif,” kata Goh Seow Eng, Ketua Pegawai Eksekutif Maxis.

Kerjasama Maxis dengan AWS telah bermula pada tahun 2019 melalui perjanjian kerjasama strategik untuk menyediakan teknologi awan peneraju industri. Ini selaras dengan strategi Maxis untuk memanfaatkan potensi rakan kerjasama untuk menyokong pelbagai keperluan digital dan ketersambungan perusahaan.

Tinggalkan komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.