Utama Mobile Android Nama rasmi Android P diumumkan – dikenali sebagai Android 9.0 Pie

Nama rasmi Android P diumumkan – dikenali sebagai Android 9.0 Pie

1267
0

Meneruskan tradisi menamakan versi sistem operasi Android berdasarkan nama manisan, Android P kini secara rasminya dinamakan sebagai Android 9.0 Pie.

Kemaskini sistem operasi Android terkini ini sekarang boleh didapati pada peranti-peranti Pixel dan Android One. Selain itu, peranti-peranti lain yang pernah menjalani pengujian Android P Beta seperti Nokia 7 Plus, Oppo R15 Pro, Mi Mix 2S, Vivo X21, Xperia XZ2 dan OnePlus 6 turut menerima kemaskini ini.

Seperti biasa, peranti-peranti Android lain tidak menerima kemaskini ini dan dijangkakan bakal menerimanya dalam tempoh beberapa bulan lagi.

Mengintegrasikan kecerdasan buatan dan pembelajaran mesin, Android 9.0 Pie turut mampu mengoptimumkan penggunaan kuasa bateri selain mengoptimumkan paparan skrin. Beberapa ciri tambahan turut disediakan untuk Google Assistant dan sedikit perubahan pada rekaan elemen bahagian notifikasi.

Navigasi sistem di dalam telefon pintar dengan sistem operasi terbaru ini juga diberikan nafas baru dengan cara menyapu pada mana-mana bahagian skrin untuk melihat pratonton aplikasi yang baru digunakan. Cara navigasi berasaskan sapuan berkenaan adalah mirip dengan cara yang digunakan pada iPhone X.

Selain itu, sistem operasi ini juga dioptimumkan bagi penggunaan peranti dengan paparan skrin bertakuk. Sejumlah 157 emoji baru turut disediakan bersama-sama integrasi sokongan kawalan penggunaan peranti bagi mengawal ketagihan sesetengah pengguna terhadap telefon pintar.

Sumber berita diperoleh dari Android

Tinggalkan komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.