Utama Perkakasan Panduan memilih peranti, Antara Tablet, Laptop dan Komputer Desktop

Panduan memilih peranti, Antara Tablet, Laptop dan Komputer Desktop

3108
6

Pada satu ketika dahulu, jualan laptop pernah mengatasi jumlah jualan komputer desktop sebelum ianya diatasi pula oleh jumlah jualan tablet dan telefon pintar. Hal ini jelas menunjukkan pengguna hari ini cenderung menuju ke arah perkomputeran mudah alih. Namun begitu, ada masanya kita lebih selesa untuk kekal menggunakan komputer desktop yang besar gedabak itu dan juga laptop yang masih lagi agak besar jika ingin dimasukkan ke dalam kocek seluar seperti tablet.

Paling utama adalah dalam hal kadar harga/prestasi. Pada modal antara RM900 hingga RM2,000, anda sudah mampu memiliki sebuah komputer desktop dan laptop yang sederhana kemampuannya. Cukup untuk melakukan kerja-kerja biasa seperti menaip dan menonton video. Itupun, jika anda tak kisah ianya tidak boleh dialih ke sana ke mari sepertimana telefon pintar dan tablet.

Tablet

Penggunaan Tablet
Imej kredit kepada 123rf

Berbeza dengan komputer desktop dan laptop yang menggunakan papan kekunci fizikal dan tetikus, tablet boleh difungsikan hanya menggunakan sentuhan jari-jemari kita sahaja. Penggunaannya juga ringkas, di mana pengguna hanya perlu melakukan beberapa pergerakan seperti menekan (tapping), menyapu (swiping) dan juga flickering dan pinching jari anda untuk pembesaran dan pengecilan paparan.

Oleh kerana ianya lebih ringan berbanding laptop, tablet lebih mudah alih. Malah, ianya boleh di buka begitu sahaja seperti mana telefon pintar. Tiada masa menunggu untuk boot-up sistem operasi seperti mana kebanyakan sistem operasi laptop dan komputer desktop yang menggunakan Windows.

Jangka penggunaan tenaga bagi tablet juga sekali ganda lebih lama bertahan berbanding laptop. Ia mampu bertahan sehingga 10 dan 12 jam untuk sekali cas. Manakala laptop pula, kebanyakannya maksimum 5 hingga 6 jam.

Selain dari mempunyai sambungan Wi-Fi, kebanyakan tablet kini mempunyai slot untuk menempatkan kad sim. Kebanyakan tablet mempunyai sambungan selular, di mana disediakan slot untuk menggunakan kad sim telco untuk kemudahan pengguna membuat panggilan dan juga menggunakan plan data internet dari telco. Kelebihan ini sangat jarang diketemukan pada laptop yang hanya bergantung pada sambungan Wi-Fi.

Akhir sekali, tablet adalah peranti yang paling sesuai digunakan untuk membaca kandungan digital seperti e-book, majalah digital dan akhbar atas talian.

Dari segi harga, paling minima kita boleh peroleh di pasaran pada harga lingkungan RM250 dan mampu mencecah hingga maksimum RM2,100 mengikut model, spesifikasi dan jenama.

Laptop

Penggunaan Laptop
Imej kredit kepada dreamstime

Walaupun tablet mempunyai beberapa kelebihan yang tidak dapat diatasi oleh laptop, beberapa aspek lain pada laptop turut tidak dapat ditandingi oleh tablet.

Pertama sekali – bagi yang banyak menaip – papan kekunci fizikal lebih selesa digunakan, jitu dan juga sangat pantas berbanding papan kekunci skrin sesentuh pada peranti pintar. Walaupun terdapat aksesori papan kekunci fizikal untuk tablet, kebanyakan pengguna seperti pelajar yang menaip esei, kerani yang perlu menyediakan dokumen panjang dan para penulis cenderung memilih laptop untuk menyiapkan tugasan.

Kelebihan yang ada pada paparan skrin yang lebih besar memberi manfaat untuk melakukan pelbagai tugasan pada satu-satu masa. Pada saiz 14 inci dan 15 inci, ia memberikan lebih kepuasan ketika menonton video dan bermain permainan video. Untuk tablet, kebiasaan saiz skrin adalah disekitar 7 hingga 12 inci.

Selain itu, storan laptop adalah berganda besarnya daripada tablet. Storan paling kecil untuk laptop di pasaran adalah 320 GB. Manakala bagi tablet pula, storan paling besar yang biasa diperoleh untuk kad SD mikro dipasaran adalah 32 GB. Urusan pemindahan data dan fail menggunakan storan mudah alih seperti kad memori dan pendrive USB lebih mudah kerana kebanyakan laptop menyediakan labuhan untuk peranti-peranti storan tersebut. Sesuatu yang amat jarang didapati pada tablet. Tablet ni, nak jumpa jenis yang boleh cucuk satu pendrive pun seksa.

Rekabentuk clamshell (berpenutup seperti kerang) pada kebanyakan laptop memudahkan penjagaan skrinnya kerana boleh ditutup ketika ia tidak digunakan.

Untuk harga, laptop yang menggunakan sistem operasi Windows boleh diperoleh pada harga bermula dari RM900. Jika anda meminati produk Apple, MacBook Air yang menggunakan sistem operasi MacOS boleh diperoleh pada harga bermula dari RM3,199.

Komputer Desktop

Nerd with ComputerWalaupun zaman kegemilangannya sudah berlalu, komputer desktop masih lagi relevan kewujudannya. Ia juga mempunyai kelebihan tertentu yang tidak dapat ditawarkan oleh laptop dan tablet.

Oleh kerana direka bentuk kegunaan secara pegun untuk kegunaan di dalam rumah dan pejabat, risiko untuk komputer desktop rosak amat rendah. Kerosakan yang diakibatkan oleh jatuh, terhentak atau terduduk di atasnya – seperti yang sering berlaku pada laptop dan tablet – adalah sesuatu yang agak mustahil untuk berlaku. Malah, ianya kurang risiko untuk dicuri. Jarang perompak yang pecah rumah ada masa untuk tanggal kabel satu persatu pada komputer desktop.

Pada paparan, komputer desktop mempunyai paparan yang amat besar sehingga 30 inci. Yakni, sebesar kebanyakan saiz TV LED di pasaran. Bayangkan kalau anda update Facebook pada skrin sebesar alam itu.

Pastinya, penggunaan skrin yang besar ini mampu memberikan pengalaman menonton video dan bermain video yang lebih menyeronokkan.

Pengguna komputer yang arif dengan hal perkakasan komputer menggemari komputer desktop atas faktor ianya lebih mudah untuk dinaiktaraf serta boleh ditukar ganti jika berlaku sebarang kerosakan pada komponen-komponen tertentu.

Nota: Harus diingat, tukar ganti perkakasan ini hanya mudah untuk set komputer desktop sahaja. Set desktop ‘all-in-one’ amat berlainan reka bentuk, di mana ianya hampir sama reka bentuknya dengan laptop.

Ibu bapa juga sesuai menjadikan komputer desktop ini sebagai komputer utama di rumah kerana ianya boleh ditempatkan di lokasi yang strategik di dalam rumah untuk tujuan pemantauan penggunaan komputer. Justeru, ibu bapa lebih mudah mengetahui apa yang sedang dilakukan oleh anak-anak ketika menggunakan komputer.

Set lengkap komputer desktop berserta monitor berasaskan Windows boleh diperoleh di pasaran pada harga linkungan minima RM1,200. Bergantung kepada tahap penggunaan, set komputer desktop bagi kegunaan bermain game biasanya mampu mencecah RM5,000 dan ke atas. Bagi peminat Apple, set komputer desktop ‘all-in-one’ iMac boleh diperoleh pada harga serendah RM3,499.

6 KOMEN

  1. Walaupun menggunakan HP dan tab, bila perkara melibatkan berblog masih lebih selesa menggunakan laptop atau pc. Gadget2 spt hp dan tab ni sesuai utk perkara2 yg ringkas2 dan info semasa di media sosial spt fb dll. Utk mengetahui emel pun amat mudah tetapi utk membuat sesuatu maklumbalas emel atau berblog masih seronok menggunakan lappy. Perkongsian menarik ni.. 🙂

Tinggalkan komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.