Pilihan biasa untuk sambungan dari peranti ke internet ada dua, sama ada melalui kabel (ethernet) atau tanpa wayar (wireless; wi-fi). Tidak lama lagi, dijangkakan hampir keseluruhan sambungan internet oleh peranti akan melalui sambungan tanpa wayar.

Namun, adakah ini semua bermakna era sambungan melalui kabel sudah berakhir? Atau apakah ini semua menandakan sambungan kabel stail ‘old-school’ sudah tiada lagi tempatnya di zaman teknologi moden masa kini?

Ethernet lwn Wi-Fi: Beza paling ketara

Tidak berapa lama dahulu, beza antara ethernet dan wi-fi amat jelas. Ethernet  lebih pantas tetapi perlu melakukan kerja-kerja pendawaian terlebih dahulu. Ini menjadikannya amat leceh jika pengguna hendak beralih kedudukan atau melakukan pengubahsuaian ruang kerja. Hal ini kerana, biasanya kedudukan fizikal peranti yang bersambung melalui kabel perlu berada di dalam keadaan hampir pegun.

Wi-Fi pula memiliki sambungan yang lebih perlahan walaupun ianya memiliki kelebihan dari segi fleksibiliti lokasi. Pengguna boleh mendapatkan sambungan di mana-mana tempat asalkan tidak jauh dari jarak sekurang-kurangnya 100 meter dari router.

Secara ringkasnya, ada pro dan kontranya yang tersendiri antara kedua-dua jenis sambungan ke internet ini. Namun, melalui perkembangan teknologi yang semakin pesat dewasa ini, kepantasan sambungan melalui Wi-Fi dijangka dapat menandingi kepantasan sambungan melalui ethernet.

Kelajuan

Pertama kali teknologi Wi-Fi diperkenalkan ke pasaran, kebanyakannya menggunakan piawaian 802.11g. Secara teorinya, piawaian ini memberikan kelajuan sambungan sehingga 54Mbps. Tetapi, secara praktikalnya kelajuannya adalah lebih rendah dari itu.

Ethernet Cable
Imej diperoleh dari Denunciando

Kelajuan ini sudah memadai bagi kegunaan pada peranti-peranti mudah alih seperti telefon bimbit, namun tidak bagi kegunaan berat yang biasa menggunakan ethernet yang kelajuaannya di antara 100Mbps ke 1000Mbps atau lebih dari itu satu ketika dahulu.

Piawaian terbaru Wi-Fi adalah 802.11ac, di mana di atas kertas kelajuannya mampu mencecah sehingga 3200Mbps.

Kelajuan ini sebenarnya sudah jauh mengatasi kelajuan yang ditawarkan oleh mana-mana pakej jalur lebar dari syarikat ISP di Malaysia termasuklah TM Unifi. Untuk itu, teknologi sambungan rangkaian setempat (local area network, LAN) hari ini sudah cukup pantas. Cuma kelajuan dari para ISP-ISP sahaja yang sehingga kini masih belum sejajar lagi dengan perubahan teknologi semasa.

Keboleharapan

Segala kelajuan sambungan baik melalui Wi-Fi atau ethernet sebenarnya hanya berdasarkan teori sahaja. Banyak faktor yang boleh mempengaruhi hingga mengganggu kestabilan satu-satu sambungan.

Dari segi keboleharapan, ethernet adalah lebih stabil dan konsisten kelajuannya. Anda akan dapat melihat perbezaan antara dua jenis sambungan ini jika anda memuat turun fail-fail yang besar atau menonton secara stream video berdefinisi tinggi (high definition, HD).

Banyak faktor yang mempengaruhi kelajuan capaian internet melalui Wi-Fi. Faktor paling utama adalah reka bentuk dalaman bangunan yang menempatkan sambungan Wi-Fi berkenaan kerana gelombang radio dari Wi-Fi boleh dihalang mengikut ketebalan dinding atau lantai sesebuah struktur itu. Begitu juga gelombang mikro dari peralatan elektrik lain dan juga router lain yang menggunakan saluran yang sama. Malah, perubahan pada atmosfera bumi juga dapat mengganggu kelancaran sambungan melalui Wi-Fi.

Oleh itu, pengguna perlu bijak untuk mengetahui lokasi paling strategik dalam menempatkan lokasi bersesuaian untuk mendapatkan isyarat yang lebih kuat dari router Wi-Fi berkenaan.

Keselamatan

Ciri-ciri keselamatan antara kedua jenis sambungan ini sebenarnya sudah hampir tiada bezanya lagi hari ini.

Sambungan melalui ethernet boleh diceroboh apabila ia bersambung dengan peranti secara fizikal. Walaupun pada penghujung sambungan ethernet biasanya akan dilindungi oleh firewall, data-data di dalamnya masih boleh dipintas oleh peranti-peranti yang berada secara fizikal di dalam rangkaian berkenaan.

Pada Wi-Fi pula, jika anda menggunakan rangkaian yang terbuka (seperti di kopitiam, McDonald’s, mapley nasi kandar dll.), kesemua data-data yang anda hantar dan terima boleh dipintas termasuk maklumat peribadi dan perincian log masuk.

Linksys Admin Panel
Imej dari Linksys

Kebanyakan sambungan Wi-Fi adalah selamat dan data-data yang anda terima dan hantar sudah dienkripkan (encrypted). Namun, kekuatan enkripsi anda bergantung dengan jenis sambungan mana yang anda gunakan. Router-router kebiasannya memberikan pilihan buat anda memilih mod keselamatan sambungan. WEP adalah sambungan yang paling lemah dan sebaik mungkin perlu elakkan dari menggunakannya. Manakala jenis WPA2-PSK adalah sambungan yang paling selamat.

Sebagai langkah keselamatan tambahan, anda juga perlu menukar nama pengguna dan kata kunci tetapan lalai (default username and password) pada panel pentadbir (admin) router anda. Tetapan lalai (default settings) setiap jenis router ini sebenarnya boleh ditemui secara online dan langkah terbaik adalah anda perlu menukarnya sebelum orang lain yang ‘menukarkannya’ untuk anda.

Membuat pilihan

Pilihan ini bergantung kepada keadaan dan ruang semasa anda menggunakannya untuk mendapat akses ke internet.

Bagi anda yang lebih banyak menggunakan komputer desktop berbanding peranti-peranti lain untuk mengakses ke internet, anda sebaiknya perlu menggunakan sambungan melalui kabel ethernet. Penggunaan kabel ini amat bermanfaat jika anda gemar memuat turun fail-fail yang besar atau seorang pemain permainan video menggunakan PC Master Race.

Sambungan menggunakan Wi-Fi, walaupun ianya boleh dikirakan agak pantas pada hari ini, ianya masih lagi dibelenggu oleh masalah ketidakstabilan yang berpunca dari faktor-faktor yang di luar jangkaan.

Namun, jika anda mempunyai peruntukan perbelanjaan yang lebih, tidak salah rasanya anda menggabungkan kedua-dua jenis sambungan ini di dalam rangkaian anda. Lagipun, kebanyakan modem router hari ini turut dilengkapi kebolehan sambungan Wi-Fi. Tambahan pula, dengan penggunaan peranti pintar yang perlukan sambungan internet, sambungan Wi-Fi sudah hampir menjadi satu ‘kewajiban’.

2 KOMEN

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Mohon masukkan komen anda!
Masukkan nama anda di sini

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.